Couloirs de bus dynamiques à Zurich: Les effets du transport multimodal sur les réseaux urbains Une stratégie courante pour donner la priorité aux transports publics sur les réseaux urbains consiste à réserver des voies aux bus. Séparer le trafic des bus de la circulation générale permet de réduire les retards des transports publics, mais cette mesure retire des capacités à la circulation générale. De récents travaux de recherche ont proposé le concept de couloirs de bus dynamiques pour mieux exploiter les voies urbaines. Afin d’évaluer leurs avantages pour les réseaux urbains en Suisse, on a analysé empiriquement les interactions entre les bus des transports publics et les voitures. Les résultats montrent aussi comment différentes straté- gies d’exploitation des bus influencent la capacité de circulation des voitures sur une route à Zurich. FR 1 | Plan of site with measurement points. 1 | Plan du site avec points de mesure. 1 | Lageplan mit Messstellen. that, general traffic wanting to turn right is allowed to move into the rightmost lane. So there are a dedicated bus lane next to a car lane upstream and two mixed-use lanes downstream. The high frequency of approximately 19 buses per hour (i.e. a bus every 3 minutes) creates many interaction situa- tions for analysis. Right before the right-turn there is a signal light. For the data collection, three video cameras were installed on site to capture the following scenarios: • C1: Dedicated bus lane (upstream; reference flow) • C2: Location where dedicated bus lane ends and right- most lane is opened to cars • C3: Two mixed-use lanes (downstream) Data was collected during the morning peak from 6:45 a.m. to 8:00 a.m. The dataset included information of 1270 vehicles, 22 buses, and 65 traffic light cycles. Data Extraction The collected data from the three cameras C1, C2 and C3 was extracted manually. Each vehicle was numbered and then identified manually in all three videos. Then, an easily recognizable landmark was chosen for each location, and whenever a vehicle crossed those lines, the exact point in time was recorded. The same procedure was carried out for all buses. DE FACHARTIKEL | ARTICLES TECHNIQUES28 STRASSEUNDVERKEHRNR.9,SEPTEMBER2015 ROUTEETTRAFICNo 9,SEPTEMBRE2015 VSS_SV_09_2015.pdf 28VSS_SV_09_2015.pdf 28 28.09.15 10:4028.09.15 10:40 VSS_SV_09_2015.pdf 28VSS_SV_09_2015.pdf 2828.09.1510:4028.09.1510:40